El cielu por asaltu

Recuperar la dignidá, recuperar la llucha. Documentos pa la hestoria del movimientu obreru y la clase obrera n'Asturies.

Nombre:

domingo, marzo 26, 2006

IKE. Retales de la reconversión

Entre 1984 y 1994 las trabajadoras de la fábrica de camisas gijonesa IKE se embarcaron en una asombrosa batalla que las enfrentó a políticos, jueces, policías e incluso a sus propias familias en defensa de sus puestos de trabajo. En los peores momentos de la Reconversión Industrial asturiana, las empleadas de IKE reclamaron incansablemente a la Administración una salida a su crítica situación laboral sin obtener respuesta. En el transcurso de esta lucha, estas mujeres experimentaron una auténtica transformación personal que les permitió superar una situación inicial de apatía política y desmovilización en un contexto empresarial marcadamente paternalista. A lo largo de una década levantaron barricadas, ocuparon edificios públicos, asaltaron barcos e iniciaron un encierro en los locales de su empresa que se prolongaría durante cuatro largos años. El paso del tiempo no ha hecho más que hacer más evidente la magnitud de su hazaña.

IKE. Retales de la reconversión recoge la memoria de esta experiencia única de resistencia a la precariedad laboral y analiza las consecuencias sociales y psicológicas del fin del trabajo estable. El grueso del libro está dedicado a recoger el testimonio de las protagonistas de este conflicto. A través de las voces de las ex empleadas de IKE salen a la luz las desventajas adicionales que lastran el trabajo femenino, pero también el valor de la acción colectiva y la solidaridad. La obra se completa con un análisis de la actuación de los empresarios y los poderes públicos asturianos en la crisis (Carlos Prieto), un estudio acerca de las consecuencias del conflicto de IKE desde el punto de vista psiquiátrico (Guillermo Rendueles), un relato de las estrategias jurídicas que pusieron en marcha las trabajadoras de IKE (Carlos Muñiz) y una entrevista con el historiador Rubén Vega en la que se aclara el contexto económico y político que rodeó el conflicto de IKE.

IKE. Retales de la reconversión, Coordinador: Carlos Prieto. Colaboran: Guillermo Rendueles, Carlos Muñiz y Rubén Vega. Editorial Ladinamo. Madrid, 2004. 144 pp. 8 euros + gastos de envío.

Fuente: Ladinamo.


Reseña del libro:

Un llibru ilustráu recuerda la llarga llucha de les trabayadores del sector testil en Xixón

Coordináu por Carlos Prieto, “IKE. Retales de reconversión” ye “un auténticu manual d’unstrucciones pa combatir el nueu capitalismu global”, según afirmen los responsables
Ente 1984 y 1994 les trabayadores de la fábrica de camises xixonesa IKE embarcáronse nuna asombrosa batalla que les enfrentó a políticos, xueces, policíes y mesmo a les propies families en defensa de los sos puestos de trabayu. Estes muyeres experimentaron una auténtica tresformación personal que-yos permitió superar una situación inicial d’apatía política y desmovilización nun contestu empresarial marcadamente paternalista. A lo llargo d’una década llevantaron barricaes, ocuparon edificios públicos, asaltaron barcos y entamaron un encierru nos llocales de la so empresa que se diba delongar cuatro llargos años.

Esta auténtica epopeya cuéntase nun prestosu y documentáu llibru, “IKE. Retales de la reconversión” onde se recueye la memoria d’esta experiencia prácticamente única de resistencia a la precariedá llaboral y analiza les consecuencies sociales y psicolóxiques de la fin del trabayu estable. La edición, na madrileña “La Dinamo”, ta a cargu del asturianu Carlos Prieto.

Una historia de llucha

Lo que se nos cuenta nesti documentáu llibro ye una llarga historia de llucha y resistencia qu’inda tien consecuencies nos nuesos díes. Confecciones Gijón (IKE) creóse en Xixón en 1952 en plenu desarrollismu franquista. Trenta años depués, en 1983, entámase yá la primer fase del Plan de Reconversión Textil (PRT) d’IKE. La empresa recibe subvenciones y hai una reducción de plantilla qu’afecta a 18 trabayadores. En xineru de 1984 llévase a cabu l’absorción de Sincos y despídense a 100 trabayadores d’esta empresa. Hai una segunda fase de PRT con nueves subvenciones y l’autorización a la empresa a rescindir el contratu a 149 persones. Depués d’un llargu conflicto los despidos forzosos conviértense en prexubilaciones anticipaes y baxes voluntaries incentivaes.Con too y con eso, en xineru de 1985 la empresa decide despidir a 37 trabayadores, lo que provoca un encierru nes oficines d’Inspección de Trabayu. En mayu, entama la tercer fase del PRT y, en payares, 70 trabayadores d’IKE enciárrense na Conseyería d’Industria y Comerciu.

Esto provoca qu’en 1986 l’Alministración entame a buscar soluciones. Amás, la xerencia del PRT ellabora un estudiu de viabilidá.

1987 entama con una fuelga indefinida de les trabayadores de Confecciones Gijón; dalgunes ocupen les dependencies de la Conseyería d’Industria. Enrique López, propietariu d’IKE, renuncia a les sos acciones depués de llegar a un alcuerdu con Industria que designa un nueu equipu directivu. En xunetu d’esti añu el Gobiernu Autonómicu comprométese a ellaborar xunto a la nuea dirección un plan de viabilidá pa sacar alantre la empresa; pero en septiembre, depués de les ellecciones locales y autonómiques, la nuea Conseyera d’Industria, Paz González Felgueroso, plantea la busca d’un comprador o el pieslle.

En xineru de 1988 los retrasos nos cobros de los salarios creen una situación insostenible. Hai una fuelga de 24 hores de les trabayadores d’IKE que, posteriormente, estenderánse a los martes y a los xueves. En febreru, les trabayadores d’IKE recurren per primer vez a la barricada de neumáticos incendiaos. En marzu llégase a un alcuerdu ente Industria, Ayuntamientu de Xixón, Comité d’Empresa y Comisiones Obreres, Corriente Sindical d’Izquierdes, Unión Xeneral de Trabayadores y Unión Sindical Obrera, la empresa y un nueu sociu pa la creación d’una distribuidora. Con too y con eso, n’abril preséntase un espediente de rescisión de contratu pa 110 trabayadores. El pasivu de la empresa ascende a 1800 millones. Créase una nuea empresa, DFM, que va absorber la plantilla d’IKE.

La llucha sigue. Un estudiu de la consutora Gestimark indica la viabilidá de la empresa. N’avientu de 1989 les trabayadores denuncien que se-yos deben tres meses de sueldu y entamen unes movilizaciones que se van desenvolver ininterrumpidamente fasta 1994.
En xineru de 1990, 4000 persones manifiéstanse per Xixón en solidaridá coles trabayadores. La manifestación repetiráse en xunetu (que ye cuando entame un encierru indefiníu de les trabayadores na fábrica) y en xineru de 1991. Continúen los encierros, les lluches. N’abril de 1991, un mes enantes de les ellecciones, l’Ayuntamientu de Xixón y Industria presenten un proyectu textil xestionáu pola empresa Sistema 5 que va proponer una formación continuada. N’ochobre de 1993, la empresa tovía nun taba en marcha. Les trabayadores siguíen una llucha escontra la precariedá llaboral, llamada reconversión.

Xuan Bello


Fuente: Les Noticies, 11 d'abril 2004.
Digitalización: El cielu por asaltu.

Etiquetas: